Jak jsem vyráběl a nevyrobil sportovní motor


Kdosi jednou řekl:
"objem ničím nenahradíš"
a nevěděl jakou měl pravdu
a jiný člověk řekl:
"dělej jen to co umíš"
a opět to byla velká pravda.

Stavba motoru Lada 1600 DRP


2005 - Září - jak je napsáno o pár řádků výše objem ničím nenahradíš. To by se mělo tesat do kamene a nebo alespoň škrábat do autolaku. Před půl rokem se mi naskytla příležitost a tak jsem koupil starší motor. Sice už měl druhý výbrus, a i ten byl už kapku ochozený, ale to mě vůbec netížilo protože stejně z průměru 76mm přijde převrtat na 79mm. Rozhodl jsem se použít základní výbrus a nejít cestou maďarů, kteří praktikují naopak výbrus poslední.První co jsem dělal bylo rozebrat polomotor, zjistit co mi chybí a zjistit co budu vlastně potřebovat koupit. Postupně jsem začal sepisovat všechny drobnosti, ale hlavně finance. Typnul jsem to tak na cca 11-13 tisíc.

2005 - Říjen - Jako prní jsem se pustil do opravy hlavy motoru. Hlavu jsem nechal snížit o 0,2mm a po zdemontování všech drobností ji přehodil Drobkovi na opískování. Už když jsem si ji za tejden vezl domů tak jsem si představoval jak to bude vypadat v autě. V hlavě jsem měl jasnou představu o barevném složení motoru. Pouze černá, červená a chrom. Ostatně barvy jaké jsem hodlal použít na celý zbytek auta.

2005 - Listopad - Hned jsem pokračoval na tom co se dalo dělat, takže jsem se pustil do ventilů a celkové repase palice. Samozřejmě taky do leštění kanálů sacího a výfukového potrubí. Ať prní nebo druhá práce oboje děsná pakárna. Zabrousit sedla ventilů s tupejma frézama je celkem dost náročný na sílu zápěstí a taky na trpělivost. TO byla ale ta lehčí šást. Ta horší měla teprve přijít. A to leštění sacího a výfukového potrubí. Nejdřív jsem to vybrousil hrubým smirkem, pak jemným a pak ještě jemnějším. Dál přišly na řadu brousící pasty a to zase tři druhy a ve finále filcový kotouč a dva druhy jemné pasty na leštění.Jeden kanál - jeden den a něco práce. První kanál jse sranda druhej se taky dá. Třetí je práce čtvrtej dřina a zbylé čtyři sou už děsná pakárna.

2005 Prosinec - Postupně se mi scházejí další díly Někdy by to člověk ani neřekl, jak se i starý díl může změnit, když ho člověk repásne. Třeba vodní pumpa. Stačí vyměnit ložisko a tělo opískovat a třeba nakomaxitovat. Takže třeba takhle prošla repasí vodní pumpa. Prostě stačila opískovat a nalakovat. Ale třea dost velký problém byl sundat staré lopatkové kolo z ložiska. Nakonec jsem to musel předšponovat stahovákem a v práci to nahřát autogenem. A i tak to šlo hodně špatně. Nechtěla si potvora dát říct.ALe nakonec jsem ji přesvědčil. Dle hesla co nejde silou, je ještě větší silou.A i když tohle na svým autě nepraktikuji, tak tady jsem tohle musel použít.

2005 Prosinec - Vánoce a nový rok.Oslavoval jsem jak jinak v dílně. A zkompletoval jsem na motoru palici. Je to fuška ale když se na ni dívám tak to vypadá velice pěkně. Je to sice nejmenší čás motoru ale i tak, má nejvíc dílů. Jen tak ze srandy jsem si to poskládal na stole a je to jak když před letadlo vyskládají všechno co je schopné nést za výzbroj.

2006 Leden - Konečně jsem se trochu rozhoupal a složil do kupy hlavu a hlavně už se mi vrátil blok z pískování, takže jsem ho obratem poslal na výbrus. Součastně s tím mi přišly konečně poslední díly na motor. Písty Originál ruské, kroužky Goetze koupil jsem nové šály a mohl jsem začít sestavovat. Teda nemohl. písty odešly společeně s blokem na výbrus, aby se dal blok převrtat, snížit o 1,2mm a hlavně vybrousit a zalícovat do něj písty.

2006 Únor - Konečně mám hotový blok. Vypadá skvostně. Ten výbrus se leskne jak dětská prdelka. Hned jsem se pustil do práce. Blok jsem nejdříve nahrubo vyfoukal kompresorem a očistil ho od špon, Pak pořádně drátem pročistil kanálky pro olej a vodu, a propáchl ho pěknejma pár litrama vody. Opět následovoalo očištění stlačeným vzduchem a zase voda. Tak se to opakovalo dokud z bloku teklo cokoliv jiného než čistá voda. Poté jsem blok perfektně odmastil, zakryl styčné plochy a nastříkal ho nejprve základní barvou a následně barvou na motory. To jak se to povedlo je vidět na fotkách. Od této chvíle jsem blok chytal už jen přez hadr. Taky jsem konečněě dovážil písty. Za tímto účelem jsem měl půjčenou lékařskou digitální váhu. Nejprve dovážil písty, pak jsem dovážil ojnice a čepy. posléze přišlo na slícování ojnic čepů, a opětovné dovážení na 1 gram. neskutečná pakárna a pak jsem teprve osadil pístní kroužky. Pro jistotu jsem to celé převážil i s kroužkama odchylka není u sady větší než 1,2gramy. U stadardu má být do 3 gramů, ale to co jsem vymontovával mělo odchylky i jednou tak velké tedy 7g například. Dál jsem se pustil do výměny ložiska náhonu olejového čerpadla a náhon rozdělovače. Nikdy už bych při GO tuhle blbost neudělal. Malé ložisko jsem sice vystružil výstružníkem ale velké prům 32mm bohužel ne a vzhledem k tomu že dodané ložisko mělo dost značný přesah byla to práce na delší dobu. Za pomoci lícovací barvy, voskovky a vybroušené trojhranné škrabky, jsem si vzpoměl na svoje roky na učňáku. A zaškrabával lícoval a zaškrabával.... až ložisko sedělo, otáčelo se a přitom nemělo vůli.Blok jsem očistil od špon a byl v podstatě nachystaný na montáž zbytku. Tak jsem se do toho pustil. otočil ho do správné polohy a za pomoci plastového límečku a velké eskapásky nasadil úspěšně všechny písty. Blok se otočil a mohla se osadit klika. Postupně podle čísel se nasadily ojniční a kliková ložiska.a zavřelo se to domečkem. Po lehkém utažení jsem ale zjistil že se klika neotáčí. Vše se ale zpravilo po utažení předepsanýmy momenty. Blok byl v podstatě nachystanej. Zbejvalo vymezi axiální vůli kliky, osadi olejové čerpadlo, pak řetězová kola přední zadní prsa a blok se zezdola zadekloval. Tím v podstatě byla zkončena práce mimo auto.Blok byl zkompletován, hlava taky a dohromady se to mělo dávat až v autě. Teď zbejvalo jen sehnat dostatek odvahy, času a kamarádů a osadit to do auta. Pár fotek:

2006 Březen - Sobota - Je před jarní Bechyní. mezinárodní sraz a motor jde do auta. Vše jde zezačátku velice dobře. To mělo být upozornění. Motor byl venku během chvilky a po umytí motorového prostoru jsme se jali instalovat motor nový. první rpblém nastal když nám nechtěl sednou hřídel od převodovky do spojky. Nakonec to vyřešila výměna spojkového obložení. To bylo ale minimum. Motor už pak šel postupně dobře. Do večera bylo vše hotovo a rozhodli jsem se motor hned nadrbnout. Dostal olej zavíkoval se nastavila se vůle ventilů připojil se chladič pumpa alťas a jdem na to. První otočení klíčkem srde až v krku a nic. Motor se otočil ale nenaskočil. Dobrá zpráva byla že se nic nekouslo nic nezlomilo ale motor nenaskočil. Po chvíli laborování jsem přišli na to že byly otočeny zapalovací kabely. Resp těsně po té co byla zapálena směs v karburátoru a Drobek málem přišel o obočí. Blesková výměna kabelů a jdem natočit. Motor už blafl ale zdechl. Přidává se na předstihu a znova startujem. Motor naskakuje. Má brutální zvuk. Obzvláště v tý malý garáži. Necháváme ho běžet na volnoběh a pečlivě sledujeme budíky. Z motoru se kouří a smrdí strašně, jak se vypaluje barva a olej který je všude na těsněních. Ale jede. Zvedáme volnoběh a motor basuje. Náhle ale začíná problikávat kontrolka oleje. Co se děje???!! motor stop!!! kontorla. V oleji je celkem dost šedého sajrajtu. Sice by si měl sedat a vybrousit se ale tohle?? Demontujeme filtr oleje Je ěžký a zanesený špónama. Co je sakra špatně? Rychle jdu pro nový olej. Motor propláchneme za pomoci nádstavce a akušroubováku až teče čistý. Vyměníme filtr a můžeme se pokusit o druhý pokus. Motor naskakuje. kontrolka oleje nesvítí. Motor běží ale najednou se opět rozsvicuje mazání. někde je chyba. A to dost zásadní. nic je deset večer balíme to pokračování druhej den. Foto z Montáže:

2006 Březen - Neděle - odstrojil jsem motor vypustil vodu auto vytlačil ven a čekal do úterý

2006 Březen - Úterý - Přišel Luděk a Drobek. motor jde ven na stůl. rozebíráme a zjišťujeme co a jak. Nic není přidřenýho až pak zjišťujeme velký problém. po té co jsme motor otočili a rozebrali jsme zjistily že šály kliky i ojnice se proměnily v kaši. proč?? nikdo neví. Kupuji nové šály a musím rozebrat starý motor a použít kliku z něj. V té původní jsou vybroušeny drážky snad 1mm hluboké. Tohle by nespravil ani třetí přebrus.. Měníme ložiska. u skládání je Drobek i Luděk abys enáhodou něco neudělalo špatně. Tentokrát jen v podstatě přihlížím. nezjišťuji že by se něco dělalo jinak než jak jsem dělal já.Tak kde je problém? když Drobek osazoval kroužky odmítl použít měrky a jeden kroužek praskl. Skládání se odkládá na víkend...

2006 Březen - Sobota a Neděle - v Sobotu jsem si nachystal co se dalo opravil prasklý kroužek, zkontorloval hlavu a ozbená kola a vše očistil. V neděli ráno Dorazil Luděk a Drobek. Jde se na to.Motor už je zajebanej od oleje ale teď už je mi to jedno. Postupně se skládá a nakonec je opět v autě. Osazujeme hlavu, seřídí se vůle ventilů, rozdělovač a další věci. Jsme připraveni na start. povedlo se na poprvní. Olej jde čistý, motor běží. Ohříváme ho. Kontrolka oleje nesvítí. Paráda zvítězili jsme. Necháváme motor vypnutý a uklízím věci. Za hodinu je Motor skoro schládnutý. Start engine. Baterka má problém motorem otočit ale nakonec si dá říct. Motor s burácením naskakuje a já vyjiždím z garáže ven. Do kopce jede auto i na volnoběh. Už teď je znát rozdíl 100cm3 a hlavně větší komprese na motoru.
rozhodl jsem se auto netrápit po městě mezi semafory a tak i přesto že je už večer nejdříve dělám malý okruh jen asi 1km abych se s motorem sžil. Kluci na mě čekají před domem. Jsem na výsost spokojen. Kluci jedou domů a já jdu taky domů. Něco mi ale nedá a rozhodnu se ještě asi za půl hodiny s autem udělat malou okružní jízdu. Tak jsem se vydal do cca 20 km vzdáleného Kuřima. Auto jede jako ďas a to motor netočím přez 3200 otáček, Celou dobu jedu v podstatě na čtyřku, pětku. Po chvili jsem doma a spokojenej jdu spát.

2006 Březen - Pondělí - s trochou obavy jdu k autu. Motor naskakuje na druhý otočení. Paráda ten zvuk je prostě božskej. Jedu oklikou abych se vyhnul semaforům a zamezil tak zbytečnému rozjíždění.Na jednom místě mi motor zdechá a nejde natočit. Resp. jak je ohřátý, tak se zvedle komprese a startér s tím nechce otočit. Nemá prostě sílu. Na potřetí si ale dá říct a opět vrní. Za chvíli jsem v práci. Parkuji na mém obvyklém místě a vypínám zapalování. Jak se motor zastavuje ozve se dost divný zvuk. Cosi mi nedá a zkouším ho natočit ještě jednou. Motor se otáčí naprosto v pohodě skoro jako bez odporu ale prostě nezapálí. Kde je sakra chyba?? No snad naskočí až zchládne. Za tři hodiny ho du zkusit natočit. Nic. Motor se otáčí ale nezapaluje. Volám Drobkovi...Domlouváme se že se staví a podíváme se na to. Ani do sedmi do večera se nám bohužel nepodařilo nic zjitit. Snad jen to že motor jde tak jaksi lehce otáčet startérem. Není ani památka po tý velký kompresi. Auto jde na lano a Drobek mě veze domů. Ani pokus auto roztáhnout se nesetkává s úspěchem.

2006 Březen - Úterý - Po práci vypouštím vodu a odstrojuji motor. Večer už je dole i palice. Zhrozil jsem se. Na vačce je ustřižený kolík i pojistná podložka. Dva výfukový ventily sou ohnutý a ve dvou pístech jsou škrábance od toho jak se to nakoplo.Proč?? Nevím. Jdeiné co mne napadlo bylo že byl vadný kolík na vačce a pak se posunulo časování a dál už je to jasné.

2006 Březen - Čtvrtek - ve středu jsem zaleštil dva náhradní ventily, nasadil kolík do vačky a sestavil palici.ve čtvrtek přišel Luděk a dali jsme to do auta. Nalila se voda, nastavilo časování. S obavami otáčím klíčkem zapalování. Motor naskakuje na druhé protočení a spokojeně burácí. No to ale před dvouma danama aky. Nedá mi to a vydávám se na cestu směrem ke Kuřimi. Vše je o.k.

2006 Březen - Pátek - Jedu autem do práce. Motor se chová velice pěkně. Má pravidelný chod. Dojíždím do práce parkuju. Odpoledne máme jet do Nedvědic podívat se na bledulové údolí. Tedy pokud se něco nestane s motorem.. Po práci dojíždím domů. Motor už má najeto přez 40KM a šlape. Vyrážíme směr Nedvědice Já Jitka a Máma. Přijíždíme pod Čebínku. Najednou z ničeho nic se ozve salva jako z kulometu. Motor má asi tak 3000 otáček anajednou nejede.Blinkr parkuju u silnice. Asi za hodinu pro mne jede Luděk. Auto jde opět na lano a jed se domů. Doma jsem to ještě ten den začal rozebírat a říct že jsem už byl pěkně nasraný je slabé slovo. V sobotu jsem to dokončil. Palice je dole. Ohnuté všechny čtyři výfukové ventily, střižený kolík na vačce. Přesně to stejné co se mi už jednou stalo. Ztrácím trpělivost. Motor půjde za uauta ven. Potřebuju spolehlivé srdce auta a ne to co se mi podařilo vytvořit.

2006 Duben - Auto stojí venku před domem bez motoru. Domluvil jsem si starší funkční motor 1500 od jednoho kamaráda ze severu. Jedem pro něj s Luďkem.Motor byl jak jetel.Celej od humusu oleje a prej i olej žral. Doma jsem ho během týdne rozebral na polomotor, očistil ventily, zabrousil je celkově motor očistil opláchl složil a za další týden šel do auta. Naskakuje na první otočení. Tím jsem uzavřel kapitolu stavby motoru 1600DRP

2006 Říjen - Respektive by se dalo říct že kapitolu jsem uzavřel až o pár měsíců později kdy se motor vydal do světa v polorozebraném stavu společně s mým autem. Odvezl si ho Milan Blahout, který chce moji 07 používat jako Safety Car pro svoji závodní 07

Co by to ale bylo za příběh kdyby neměl šťastný konec

2007 Duben Přesně rok a nějaký den k tomu ode den kdy jsem motor za auta vydělal s tím že už do auta nikdy nepřijde, se motor opět ocitl v autě. Tentokrát však ne v mý červený 07 ale v Milanovým závoďáku. Jeho mechanik motor rozebral a zjistil, že je špatný napínák řetězu. Resp. lišta o kterou se opírá napínák a řetěz. I když jsem při koupi řekl že chci prodloužený pro motor 1700cm3 byl mi omylem prodán jiný tedy pro motor 1200. Je jen asi o 7mm kratší. Bohužel těchto 7mm se stalo mému motoru osudným. Napínák nebyl schopen na maximálním vytažení dotlačit lištu a řetěz podržet. Takže při podřazení se řetěz o lištu opřel a ztlačil ji o kousek dovnitř. Napínák se ohnul a vznikla vůle na řetězu. Tak došlo ke vzniku smyčky a při přidání plynu se motor rozběhl pomaleji než vačková hřídel a problém byl na světě. Toto se opakovalo několikrát tím vznikl tlak na kolík na vačkovém hřídeli. Ten se opakoval tam a zpět neustále při každém přidání a ubrání plynu. To mělo za následek ustřižení kolíku protože nebyl na takovéto namáhání stavěný. Šroub už pak nebyl schopný udržet přítlakem rozvodové kolo ve stejné poloze. Došlo k proklouznutí, posunutí časování a potkaly se ventily a písty... Tímto jsem definitivně uzavřel kapitolu stavby motoru. A tak musím šťastný konstatovat že ačkoliv jsem do motoru investoval hromadu času a ještě více peněz, chyba nakonec nebyla v mé práci ale v tom, že jsem se spolehl na to co mi v prodejně k autu prodali. Pro mne je to ponaučení pro příště.I věci od odbornků si doma zkontrolovat.

a to je definitivně konec téhle kapitoly
PS: ještě přibudou fotky a jestli vše dobře půjde tak to úplně konec taky není. Rozhodl jsem se postavit si do nového auta nový motor a to 1800DRPi ale to už bude asi jiný příběh...